I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 12. februar 2010

Test av lysløypene i Lillomarka

Er forholdsvis nyinnmeldt i Skiforeningen, og i velkomstpakken jeg fikk fra dem var det med både ski-og sykkelkart over de forskjellige områdene i marka rundt Oslo. Selv om jeg har bodd i Oslo i mange år, er jeg forholdsvis fersk i min utforskning av naturområdene i omegnen - har jo mange år bak meg i slabbedaskeriets tjeneste.

Etter å ha kikket litt nøyere på disse kartene, fant jeg ut at det i Lillomarka, som også er det området som er lettest tilgjengelig for meg, har et langt sammenhengende nett av lysløyper. Dette må jo sjekkes ut, og i går kveld gikk jeg løs på oppgaven.

Var ganske kjørt i hodet etter å ha ledet et møte hele dagen, så jeg så virkelig fram til å komme meg ut og få klarnet hodet litt. Fortet meg hjem fra jobb, kastet i meg middag og var ute av døren igjen før klokka var 18. Tok trikken til Kjelsås, og siden jeg ikke gadd å gå helt til toppen av bakken (til Langsetløkka), bare for å kjøre rett ned igjen, gikk jeg den første kilometeren i stummende mørke. Har hodelykt, men tok den ikke med, lysløypetur var jo målet. Gikk helt greit å gå i mørket også, kjenner løypa godt, og så lenge sporene er godt preparert er det ikke noe problem.

Løypene som er lyssatt har jeg aldri gått i, så det var ukjent terreng fra første stund. Visste at det sikkert kom til å gå oppover, men var ikke forberedt på at det skulle være så kupert som det var. Første delen av løypa gikk det bare oppover. Et stykke etter Grefsenkollen begynner det å gå andre veien. Siden det var kvelden, og derfor dårlig lys var jeg skeptisk til utforkjøringer, særlig hvis det er mye svinger. Det var det mye av i denne løypa. Når jeg ikke vet hvor lange og bratte bakkene er, eller hva som befinner seg rundt neste sving, blir jeg veldig forsiktig. Men det gikk bra, kom ned alle bakkene både til og fra uten å sette verken rompa eller ansiktet nedi. Nå er jeg i hvertfall forberedt på hva som møter meg, dersom jeg skal ta turen igjen.
Var ute i løypa i to timer, men er usikker på hva treningseffekten egentlig ble - ble mye tramping i oppoverbakkene og pingling i nedoverbakkene, fikk aldri noen skikkelig god flyt. Vel, det kommer nye muligheter - i helga skal det jo bli fantastisk skivær.

Det var veldig mange ute og gikk på ski på kvelden også; noen skikkelige racere og noen av den helt motsatte støpningen. Flott at så mange bruker tilbudet. Gikk til og med forbi noen som var ute og løp på beina i løypene. Det så veldig fint ut, det er jo så hardt nå at det går an. Kanskje jeg også skal forsøke meg på det en dag.
Var også veldig mange ute og gikk med hodelykt. Det kan være litt ugreit når man selv ikke har lys, men er noe jeg har lyst til å prøve selv også. Så mange ting man skulle gjort, så altfor lite tid...

Dersom jeg skal ut på en tur i disse løypene igjen, tror jeg at jeg skal sjekke kartene litt bedre før jeg drar av gårde. Nå visste jeg ikke hvor jeg skulle, bare gikk på måfå. Fint det også, men kan kanskje være greit å ha en målsetning for turen før man setter i gang. Altså, det får bli neste gang.

Med ønske om en strålende skihelg til alle... God tur!

2 kommentarer:

  1. Det å løpe på beina i preparerte lysløyper er bare fy-fy, som å banne i kirken -uansett om det er aldri så hardt! Finnes andre steder å løpe!!
    Du har kommet i siget igjen forstår jeg, kjempe bra økter du kjører!

    SvarSlett
  2. Hehehe, jeg vet at det ikke er lov. Men akkurat der var det ikke til sjenanse, egentlig. Hvis jeg skulle finne på det, så kommer jeg til å å velge både sted og tidspunkt nøye for ikke å være til sjenanse for noen (eller ødelegge noe).
    Synes det er mye verre med folk med ski som tar opp hele løypa og som det er umulig å komme rundt uansett hvordan du prøver. Det finnes eksemplarer av menneskearten der ute som overhodet ikke tar hensyn til noen andre enn seg selv.

    Og, ja! Nå begynner jeg å komme i siget igjen :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails